marți, 13 septembrie 2011

The Day of the Dolphin (1973)

"-Who are they? They're the guys who are paid by their guys to watch our guys, who are paid to watch them.
-Then wo are we ?
-You are the guys watching the dolphins !"


Incredibil ca am vazut acest film abia azi, 38 de ani de la premiera. Am facut un double bill George C. Scott cu The Hindenburg (1975), pe care l-am revazut acum dupa ce l-am vazut prin 1998 pe vhs ! Ambele filme ale lui Scott, unul din cei mai mari actori de film EVER si unul din eroii mei absoluti de pe ecran, au rulat la cinema in Romania cind eram eu f. mic dar le-am ratat atunci. Am invatat despre George C. (sau G.S. cum i se spunea), din pozele din revista cinema la Patton si acest film, pentru ca de vazut l-am vazut abia in Oliver Twist (rolul Fagin in versiunea 1982 a lui Clive Donner).

Un savant (pa, George C. Scott) invata delfinii sa vorbeasca. Pe o insula pustie, platit de o fundatie misterioasa. Delfinul Alpha (Fa) acum o curteaza pe delfina Beta (Bee), pe care o invata la rindul ei, limbajul oamenilor. What next ?
Ecranizarea extrem de libera a unui roman de Robert Merle (cult pentru Malevil), Un animal doué de la raison (A Sentient Animal, 1967), o satira a razboiului rece, inspirat de descoperirile savantului John Lilly !
Initial a fost proeictul lui Roman Polanski, dar acesta a renunta la el, dupa ucidera sotiei sale, Sharon Tate, in timp ce pregatea filmul.
Scenaristul Buck Henry intr-un interviu din 2010 in Vice:

Q: There’s got to be a lot of pressure adapting a beloved book.
A: Yes, there is. There’s the fear that you’re going to upset the author, whom you admire. With certain things I’ve adapted, I didn’t give a shit about the original author. The Day of the Dolphin, I didn’t care. I thought it was a stupid book. I tried to move it in the direction of a less stupid film. I won’t even comment on whether I, you, or anyone else thought that I was successful. The worst stuff I’ve done, there are people who will say that it’s their favorite film of all time. Even much lower than The Day of the Dolphin. But it’s tricky. You want to make the original author happy.


valori de productie excelente, imaginea lui William A. Frakerin superb scope, scenografia lui Richard Sylbert si muzica lui Georges Delerue, interpretarea ireprosabila: George C. Scott without a blink, even in shorts, Trish Van Devere (sotia lui Scott), Paul Sorvino ("we're watching the watchmen"), young Edward Herrmann, creepy Fritz Waever !

Filmul a avut o receptie rece, si a fost un esec de casa, desi e extrem de inteligent si chiar emotionant, un The Manchurian Candidate/Candidatul Manciurian cu mamifere, Candidatul delfinian/branchian ! Mi-a adus aminte de receptia si emotia noii Planete a a maimutelor, Rise of the Planet of The Apes, in care animalel sunt mai emotionante ca oamenii si tinem cu ele, firesc !
iar George C. Scott cu nasul si expresia sa, si intonatia , cred ca au fost si la baza inspiratiei pentru Danny De Vito si pinguinii care cara in spate bombe din Batman Returns al lui Tim Burton !!!!

3 1.2 din 5 /7 in 10 !
format: 2.35.1-beautiful widescreen!
extras: none :( (exista si un dvd chul, cu interviuri cu Buck Henry, Leslie Charleson si Edward Herrmann si a trivia track)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu