miercuri, 23 aprilie 2008

The Last Tycoon

as putea sa scriu un lung articol despre ce s-a intimplat cu filmul asta dar imi ajunge ca l-am revazut. Stiam atunci ca e prost dar unele filme imbatrinesc mai bine. Asta nu. E ultimul film al lui Elia Kazan, care nu era atit de batrin la acea ora, avea 66 de ani. dar trebuia sa fie regizat de Mike Nichols. de Niro a ajuns accidental sa joace in el, imediat dupa Taxi Driver. E slabanog si parca e hipnotizat de ceva, atita lipsa de prezenta are. Celelalte variante ar fi fost Dustin Hoffman, Al Pacino sau optiunea initiala a lui Nichols, Jack Nicholson, care insa apare in filmul final. M-am uitat pentru ca vroiaa sa vad ceva cu Jack, fiind ziua lui. Dar, dupa cum imi aminteam, rolul lui este o secventa intreaga, prelungita, cea mai buna scena din film. Este si singura data cind a a jucat alaturi de De Niro. Si mai mult decit atit, il bate pe acesta si spune nemuritoarea replica: "I always wanted to hit 10 million dollars". Nicholson cu mustacioara si umor arata la fel cum apare in Reds in rolul lui O'Neill, dar apare sarmant si proaspat fata de fantomaticul De Niro care se impiedica mai ales in partea romantica a filmului (cea care nu are ritm si il ucide).



cred ca Warren Beatty s-ar fi descurcat mai bine in rolul lui Monroe Stahr, producatorul al carui model in romanul neterminat al lui Fitzgerald este legendarul Irving Thalberg. Filmul din film este o pastisa de Casablanca combinata cu alte modele, dar pare total neinteresant si alchimia dintre cele doua staruri ale sale, interpretate de Tony Curtis si Jeanne Moreau, e nula. Sunt momente, sunt si vignete, sunt si actori , majoritatea in cameo-uri extinse (Robert Mitchum, Donald Pleasance, Ray Milland, John Carradine). Primul rol al Theresei Russell (care arata superb si joaca minunat) dar love interestul este Ingrid Boulting, o non-actrita, se pare iubita sau protejata producatorului Sam Spiegel care s-a dus la fund odata cu esecul Ultimului Mogul. Si de ce ultimul, ca nu prea se intelege, decit ca si-a facut-o cu mina lui si nu prea e bun la ceea ce face (he lost it). Pe undeva era un film si se pare ca daca scenariul lui Harold Pinter nu ar fi fost sacrosant (si Pinter e autor si la noul Sleuth fara de care ne puteam descurca linistiti) , pentru ca romanul lui Fitzgerald era doar o schita si o adunatura de note, Ultimul mogul ar fi putut fi salvat.

5/10 pentru valorile de productie, numele celebre implicate si pentru citeva secvente memorabile. Dar tot episodul povestii de dragoste, fals si fara viata, m-a disperat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu